Povestea mea despre responsabilitate7 min read
Reading Time: 5 minutesÎn urmă cu cinci ani am lansat The CSR Agency din convingerea fermă că un comportament responsabil al companiilor ce își desfășoară activitatea în România va conduce la un trai mai bun al românilor și, implicit, la o șansă în plus pentru copiii mei.
În februarie 2011, am luat decizia să fac o schimbare profesională. Am renunțat la contractul de consultant full-time la OMV Petrom, unde eram implicat în proiectul „Țara lui Andrei” și am redevenit antreprenor. Am simțit nevoia de mai mult. Când am renunțat la contractul cu OMV Petrom, urma să se nască cel de- al treilea băiat al meu. Teoretic nu era momentul unui pas către antreprenoriat, mai ales într-o piață de servicii care nu exista.
În primăvara lui 2011 am lansat The CSR Agency, prima agenție de consultanță în sustenabilitate și responsabilitate socială corporativă din România.
Sunt conștient că demersul meu suna, chiar și acum, ca și cum n-ar fi. Înțeleg și de ce. În țara noastră nu există, din păcate, cultura sustenabilității în mediul de business. Apar unele urme, există chiar studii de caz valoroase, avem lideri care sunt foarte preocupați de acest subiect, dar nu avem o cultură. În Marea Britanie, spre exemplu, copiii aud încă de la grădiniță despre conceptul de sustenabilitate, corect definit. În România, nici studenții de la A.S.E. (principala pepiniera pentru manageri și antreprenori) nu au contact cu acest concept în programa universitară.
Contextul nu m-a încurajat așadar, dar am lansat The CSR Agency din convingerea fermă că lucrurile se vor schimba și că un comportament responsabil al companiilor care fac business în România va conduce la un trai mai bun al românilor și, implicit, la o șansă în plus pentru copiii mei.
Nu m-am gândit niciodată la cât de mulți bani voi face din acest demers. Acest lucru vine și din istoricul carierei mele, strâns legat de antreprenoriatul social, cu care mă simt și acum foarte confortabil.
Mai mult, am refuzat să merg pe drumul exclusiv profitabil. Încă din stadiul planificării afacerii am fost atenționat că organizațiile nu au nevoie și nu își doresc schimbarea stilului de management. În 2011, companiile cereau doar servicii de comunicare pentru cauzele sociale și de mediu pe care le susțineau. Era o oportunitate financiară bună, iar activitatea mea anterioară îmi oferea recunoașterea de care aș fi avut nevoie printre comunicatorii din companii. De asemenea, buna relație cu reprezentanții ONG- urilor și implicarea mea anterioară în Gala Societății Civile erau un alt argument bun pentru această oportunitate.
Am ales să exclud serviciile de comunicare pentru cauze sociale din oferta agenției.
Companiile au nevoie de o schimbare mult mai amplă, iar comunicarea rămâne în aria agențiilor specializate. De asemenea, riscul de a ajunge să fac green washing era mare, iar eu îmi doresc exact opusul: transparență, responsabilitate, modestie și asumare din partea companiilor private.
Cu alte cuvinte, am ales drumul lung și greu. Nu îmi plac scurtăturile, prefer calea dreaptă, dar sigură și pe termen lung.
Am avut norocul să întâlnesc rapid companii ai căror manageri au apreciat ideea și m-au susținut. Primele dintre ele au fost HeidelbergCement Romania, Raiffeisen Bank și Coca-Cola HBC. Vreau să le mulțumesc pentru că sunt și astăzi alături de noi.
Primii ani au fost dificili din punct de vedere managerial. Am fost mereu la mijloc între investițiile în proiecte care să stabilizeze financiar agenția (afacerea) versus proiecte care să promoveze sustenabilitatea în mediul de afaceri românesc. Am ales de cele mai multe ori a doua variantă.
Am învățat, cu timpul, că ideile bune rezistă și peste ani – așa că unele planuri au rămas în sertar și au așteptat cu răbdare momentul lansării. Încă din 2011, am pus pe hârtie complexul de idei menite să contribuie la promovarea managementului sustenabil în țara noastră: The CSR Library, Global Compact Network România, Cursurile GRI, CSR Juniors, CSR Think Tank, Who’s Who – CSR in România, CEO pentru România și altele.
The CSR Report și-a așteptat, și el, rândul. I-au luat-o înainte lansarea biroului local al Global Compact sau CSR Think Tank, dar ordinea în care ele se așează este cea bună.
The CSR Report este o revista care încurajează organizațiile din România să raporteze impactul generat de activitățile lor, de la impactul asupra mediului, asupra comunităților locale sau asupra locuitorilor care le găzduiesc activitatea și până la impactul asupra angajaților, asupra furnizorilor și a tuturor categoriilor de public cu care interacționează.
Măsurarea și raportarea impactului non-financiar al companiilor duce la un grad mai mare de responsabilitate privind modul cum își desfășoară activitatea și, automat, la un trai mai bun al celor care interacționează cu ele.
Revista își propune să crească numărul românilor interesați de modul cum companiile își desfășoară activitatea, pentru a contribui astfel la o Românie responsabilă și sustenabilă economic și social.
Ne dorim să oferim pasionaților de CSR și de sustenabilitate, dar și celor care vor să afle cât de responsabile sunt companiile din România, un canal de informare profesionist. Vrem ca persoanele care citesc acest produs să înțeleagă diferența între companiile care sunt exclusiv darnice (cele care fac donații și sponsorizări) și companiile care doresc să reducă impactul negativ asupra mediului, societății, angajaților și pieței (furnizori, parteneri, clienți și consumatori).
Pe lângă asta, ne dorim mult ca revista să fie accesibilă pentru toți cei interesați atât din punctul de vedere al distribuției și al prețului, cat mai ales din perspectiva limbajului non-tehnic.
Pe termen lung, urmărim ca The CSR Report să creeze emulație și să stimuleze performanța echipelor de management din companii, dar și să îi ajute pe stakeholderi să analizeze strategiile și rapoartele de sustenabilitate ale actorilor privați.
În 15 ianuarie 2014, am lansat varianta online a revistei. La scurt timp, ni s-a alăturat Alexandru Ardelean, care a contribuit la succesul proiectului. Ulterior am reușit să atragem lângă noi parteneri de renume precum UN Global Compact, Global Reporting Initiative (GRI), CSR Europe sau Accountability.
Echipa editorială a primului număr în print este formată din jurnaliști cu experiență în presa de business din România și este coordonata de Iuliana Roibu. De asemenea, proiectul a prins aripi și datorită experienței și bunei planificări a lui Doru Mitrana.
Am hotărât că această primă ediție tipărită să fie un anuar, deoarece anul 2015 a fost unul de cotitură pentru sustenabilitate în mediul economic românesc și european. De asemenea, am profitat de ocazie pentru a integra cele mai importante momente anterioare anului 2015.
Ne planificăm apariții trimestriale în formă tipărită, iar următorul număr îl vom dedica raportării de CSR și directivei UE 95/2014, cea care va face ca minimum 727 de companii din România (cu peste 500 de angajați) să publice un raport de impact începând cu anul 2017.
Îmi doresc ca acest anuar să se transforme în tradiție.
Intentionăm să rămânem concentrați la tematica raportării non-financiare și ne dorim să găsim printre voi, actuali și viitori pasionați de responsabilitate în mediul economic, aliații noștri în acest efort.
Nu am luat niciun premiu, dar vreau să profit de ocazia acestui prim editorial și să mulțumesc celor care m-au încurajat constant în eforturile pentru un mediu economic mai responsabil în România: Simona Anamaria Marinescu, Mona Nicolici, Walid Nagi, Claudiu Vrânceanu, Irina Ionescu, Laura Sgârcitu, Corina Vasile, Bogdana Diaconu, Anca Nuță, Bogdan Arnăutu, Mariana Gheorghe, Steven van Groningen, Matthijs van Bonzel, Werner Hans Lauk și tuturor celor care fac orice pas, cât de mic, pentru dezvoltarea și conștientizarea importanței sustenabilității.
Fiecare efort care conduce la afaceri responsabile în România primește aprecierea mea.