Training

Costinela Dragan – Rompetrol Group: CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune.6 min read

May 14, 2013 5 min

Costinela Dragan – Rompetrol Group: CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune.6 min read

Reading Time: 5 minutes

In pregatirea a doua dintre proiectele CSR Think Tank (CSR Debate si CSR Juniors) m-am gandit ca ar fi frumos sa obtin mai multe informatii de la membri comunitatii Coordonatorilor de CSR din Romania.

Interviurile CSR Think Tank

Mergem inainte cu seria interviurilor CSR.  Astazi ne intampina cu raspunsuri Costinela Dragan – PR & CSR Coordinator la Rompetrol Group. Enjoy !

 Putem integra CSR-ul in strategia de viata a fiecaruia dintre noi, cu planuri si investitii pe termen lung, nu doar cu actiuni punctuale.”

Costinela Dragan
PR & CSR Coordinator la Rompetrol Group
15 mai 2013

 

 Dragos Tuta: Cum ai ajuns sa lucrezi in domeniul CSR?

Costinela Dragan: CSR-ul a fost dintotdeauna un modus vivendi, chiar daca la inceput termenul nu-mi era pe deplin cunoscut, iar valentele lui au fost dintre cele mai variate – adoptia unui animal de pe strada, banii de buzunar donati, voluntariat pentru diferite cauze in facultate. Tot timpul mi-am dorit sa fac diferenta, sa am o contributie benefica intr-un context in care foarte multe persoane se confrunta cu dificultati socio-economice complexe.

Institutionalizat, fac CSR din 2008. In 2006 m-am alaturat Grupului Rompetrol in cadrul departamentului Planning and Performance Management unde am avut oportunitatea de a cunoaste oameni care impartasesc valori etice si morale inalte, de a invata ce inseamna performanta, buna guvernanta si inovatia in business, de a ma dezvolta ca om si profesionist. Trecerea catre CSR a fost una fireasca si a fost generata in primul rand de viziunea si misiunea companiei de a aduce valoare adaugata in societate, prin replicarea modelului de “performanta in business” spre “performanta in comunitate” si, in al doilea rand, de parcursul meu educational (sunt absolventa de limbi straine si, metaforic vorbind, vad specialistul de CSR ca pe un traducator/interpret al nevoilor si asteptarilor stakeholderilor).

Odata cu preluarea Rompetrol de catre KazMunayGas, compania a integrat componenta de CSR in strategia de business la nivelul celor 12 tari unde isi desfasoara operatiunile si a stabilit obiectivele pe termen lung de dezvoltare sustenabila pornind de la triple bottom line (oameni/comunitate, planeta/mediu, profit). Fiind o companie de oil & gas, cu toate unitatile de afaceri specifice industriei si operand intr-un cadru legislativ foarte bine reglementat, cu activitati curente strans legate de comunitatea in care activam, de societatea civila, de consumatori, automat si impactul nostru este unul semnificativ – peste 7700 de angajati, programe ample de investitii in tehnologie si mediu, contributii sociale etc. Scopul dezvoltarii platformei de CSR “Energia vine din suflet” – cu sectoarele de interventie: sanatate, mediu, cultura/educatie a fost de a raspunde unor provocari sociale specifice regiunii si de a genera profit pe termen lung pentru comunitate. Obiectivul principal in fiecare dintre proiectele noastre este de a incuraja antreprenoriatul social si de a nu crea dependenta fata de niste resurse financiare care nu sunt nelimitate. De aceea, impreuna cu partenerii de proiect, dezvoltam un set de obiective SMART, stabilim calendarul de actiune, alocarea de resurse umane si financiare, modul de raportare finala, planul de monitorizare si mentinere a rezultatelor pe termen cat mai lung.

Iar rezultatele consistente de pana acum (71 de proiecte implementate in ultimii 4 ani, pentru beneficiul a peste 250,000 de persoane – doar prin programul national “Impreuna pentru fiecare”, peste 4 milioane USD investiti) sunt date de efortul conjugat al mai multor stakeholderi – autoritati locale, ONG-uri, scoli, unitati medicale in zone rurale sau urbane, companie.

Rolul meu in acest scenariu este multiplu – de comunicator, de traducator al nevoilor si asteptarilor partenerilor implicati, de a dezvolta relatii inter-umane si inter-institutionale intr-un proces win-win – companie si comunitate.

Dragos T: Ce reprezinta pentru tine CSR-ul din punct de vedere al motivatiei personale?

Costinela D: Este intr-adevar foarte multa motivatie personala. Filosoful francez Emmanuel Levinas propunea o etica centrata pe figura celuilalt si a alteritatii (el vorbea de caracterul exceptional, transcendent al bunatatii si satisfactia de a face bine) care cred ca se potriveste in particular celor care fac CSR.

A fost alegerea mea sa fac CSR, sa dau forma proiectelor in care cred, sa ofer – atat cat am competenta – consultanta pentru dezvoltarea unei idei si implementarea ei. Apreciez in mod deosebit entuziasmul colegilor mei si disponibilitatea lor de a se implica in proiectele sustinute de companie, prin voluntariat, actiuni de fundraising, donatii. Aceasta fiind inca o dovada ca CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune, un instrument de dezvoltare asumat la nivelul fiecarui angajat.

Pe langa satisfactiile date de interactiunea cu foarte multi oameni interesanti si de rezultatele parteneriatelor create, ma intereseaza CSR-ul ca disciplina de studiu si valentele sale. Desi mult timp a fost un domeniu marginalizat, sau insuficient inteles, recent fenomenul a capatat amploare – conferinte nationale si internationale, reviste si carti publicate, materie de studiu in scoli (bineinteles, ajuta si comunicarile Comisiei Europene – martie 2006 – “making Europe a pole of excellence on CSR”, aprilie 2013 privind raportarea impactului non-financiar al companiilor). Si poate cea mai interesanta dimensiune, data de mediul academic, este cea a CSR-ului in contextul studiilor postcoloniale.

Dragos T: Ce faci tu la birou, care sunt preocuparile majore de pe agenda ta de business (dincolo de mail-uri si intalniri)?

Costinela DFiecare proiect presupune o componenta de comunicare interna si employee engagement, comunicare externa si media relations, civil & corporate affairs (cu stabilirea si dezvoltarea contactelor la nivel uman si institutional), social media, social marketing daca e cazul (momentan avem o campanie in statiile Rompetrol adresata clientilor nostri: un odorizant de masina intr-o forma speciala pus la vanzare, iar intregul profit obtinut va fi directionat pentru sustinerea unui proiect de CSR), BTL, dar si strategie (integrare componentei de CSR in KPI-urile angajatilor si raportarea pe standard GRI).

Concret, pe agenda sa afla cea de-a 5-a editie a programului national “Impreuna pentru fiecare”, Festivalul George Enescu, Gala Societatii Civile, proiectele lunare de CSR intern si multe alte parteneriate externe derulate de companie. Pot spune ca sunt o punte de legatura intre publicuri diferite si un integrator (dar si implementator) al asteptarilor stakeholderilor. Este un job foarte frumos care imi permite sa ma dezvolt personal si profesional in domenii diferite – comunicare, sociologie, legislatie, protectia mediului/ecologie etc..

Dragos T: Crezi ca e nevoie de promovarea profesiei de Coordonator de CSR? Daca da, ce ai face pentru asta intr-o lume ideala, in care ai avea toate resursele necesare?

Costinela DPe masura ce domeniul CSR-ului se dezvolta, automat si profesia de coordonator de responsabilitate sociala corporativa capata o noua dimensiune (nu mai este o functie de suport asociata relatiilor publice) si ajunge sa se auto-promoveze.

Intr-o lume ideala, oamenii si-ar schimba paradigma de gandire – ca statul sau o entitate externa are sarcina de a ne solutiona problemele si aduce bunastarea, eventual fara efort. Noi toti, pornind de la nivel individual pana la comunitate, avem datoria de a crea parteneriate si de a gasi impreuna solutii inovative la provocarile din jur. Putem integra CSR-ul in strategia de viata a fiecaruia dintre noi, cu planuri si investitii pe termen lung, nu doar cu actiuni punctuale.

Dragos T: In cazul in care planurile tale de cariera pe termen mediu si lung raman in acest domeniu: ce ai vrea sa te faci cand cresti mare?

Costinela DCeea ce fac acum mi se potriveste destul de bine, este un domeniu in care rutina nu-si are locul, care cere angajament si efort sustinut. Intalnesc oameni foarte interesanti, care ma inspira si motiveaza, derulam proiecte interesante cu sprijinul managementului, al colegilor si al partenerilor nostri externi, avem rezultate concrete, masurabile, de durata, in toate cele 12 tari unde avem programe de CSR sau actiuni filantropice. Si mai ales, avem o cauza comuna in care credem. Pe termen lung, la nivel personal, cauza va capata o miza mai mare si imi doresc sa ma dezvolt intr-atat incat sa pot contribui in programe internationale, in organizatii transnationale de prestigiu care promoveaza libertatile si drepturile omului.

Puteti regasi interviurile anterioare aici.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.